Cara Merawat Senggugut Kronik Dengan Mudah dan Cepat!




Boleh dikatakan hampir kebanyakan wanita akan mengalami senggugut setiap kali mereka datang bulan. Senggugut sering terjadi akibat pengecutan di bahagian uterus atau otot rahim. Sekiranya pengecutan terlalu kuat, saluran darah akan menerima tekanan. Akibatnya, bekalan oksigen ke rahim terputus. Kerana kekurangan oksigen, otot rahim memberi kesakitan  dan kesan kekejangan. 


PENGALAMAN  SENGGUGUT




Dulu semasa saya mengalami senggugut, hanya Tuhana saja yang tahu sakitnya macam mana. Sebelum period tu datang, saya akan sakit perut 2 ke  3 hari sebelum itu. Bila hari pertama period je sakitnya makin menjadi-jadi.

Jika dikelas memang saya tak boleh nak fokus pada pelajaran sangat. Jika di rumah saya akan baring je. Sebab apa? Sebab sakit di pinggang yang melemahkan satu badan. Biasanya bila beberapa hari datang period, baru la sakit tu akan hilang.
 

PUNCA KESAKITAN SENGGUGUT


Punca kesakitan senggugut terbahagi kepada dua:

1) Senggugut Primer

Disebabkan pengecutan organ rahim yang berlebihan, dikawal oleh bahan bernama prostagladin

2) Senggugut Sekunder

Disebabkan oleh struktur organ pembiakan yang tak normal seperti penyakit fibroid dan endometriosis

Wanita biasanya akan makan pil penahan sakit ketika haid seperti Panadol Menstrual dan menyapu ubat angin. Disarankan semua wanita berhenti menggunakan kaedah sedemikian kerana boleh memberi kesan sampingan kerosakan pada buah pinggang mereka.



CARA MERAWAT SENGGUGUT SECARA SEMULAJADI


Senggugut boleh dirawat dengan mudah dan cepat. Pelbagai cara semulajadi yang anda boleh lakukan untuk merawat masalah ini. Ini adalah antara beberapa cara semulajadi yang anda boleh lakukan:

1) Bertuam


Ini adalah cara paling berkesan untuk merawat senggugut. Barangkali dengan tuaman panas, otot-otot yang sedang mengecut dengan keterlaluan akan menjadi lebih relaks.


2) Air Teh dan Air Suam



Air suam mampu memberi kelegaan pada otot rahim yang kejang. Air suam dapat membuang toksin dalam badan dan melancarkan peredaran darah.

Teh juga bagus untuk melegakan kesakitan terutamanya teh hijau. Teh hijau tinggi dengan fenolat yang boleh menghalang kesakitan senggugut.


 3) Vitamin dan Supplemen


Satu lagi cara semulajadi untuk merawat senggugut dengan mudah dan cepat adalah dengan pengambilan vitamin dan supplemen. Vittamin B6 yang ada dalam ubi kentang, pisang, ikan dan ayam juga dikatakan mampu melegakan tekanan emosi, kembung perut dan senggugut.

Kalsium dan magnesium pula dapat mengelak pengecutan keterlaluan pada dinding rahim.

CARA MERAWAT SENGGUGUT KRONIK DENGAN MUDAH DAN CEPAT!


Terdapat cara untuk anda merawat masalah senggugut kronik dengan mudah dan cepat adalah dengan mengambil supplemen shaklee. Ini adalah antara set kegemaran saya setiap bulan. Di dalam set ini, terdapat 3 produk yang dicadangkan seperti GLA, Osteomatrik dan B-Complex. 

 a) GLA COMPLEX
  • Pengambilan GLA tambahan daripada GLA Complex dapat meringankan simptom sakit senggugut
  • GLA ini dapat mengurangkan kesensitifan payudara dan mengawal keinginan untuk makan makanan yang manis
b) OSTEOMATRIX
  • Apabila seseorang perempuan datang haid, maka paras kalsium dalam badannya akan menurun dan berkurang
  • Apabila paras kalsium dalam badan semakin menurun maka sebab itulah sakit senggugut boleh berlaku
  • Jadi pengambilan supplemen kalsium seperti Ostematrik boleh membantu untuk meningkatkan paras kalsium dalam badan seterusnya membantu untuk mengurangkan gejala sakit senggugut ketika datang haid.
c) VITAMIN B-COMPLEX
  • Vitamin B5 membantu untuk mengurangkan rasa tertekan dan ianya diperlukan oleh kelenjar adrenal
  • Vitamin B6 membantu mengurangkan penyimpanan air dan meningkatkan aliran oksigen dalam organ wanita serta juga membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal
  • Vitamin B6 juga meringankan simptom-simptom fizikal dan mental termasuk kembung perut, pening, perasaan rimas dan perasan marah-marah
  • Vitamin B12 membantu meringankan tekanan dan mengelakkan anemia serta ianya diperlukan dalam semua fungsi badan.  
 

TESTIMONI PENGGUNA SET SENGGUGUT SHAKLEE















 

CARA PEMBELIAN



Saya sendiri telah mencuba dan terbukti berkesan. So, anda bila lagi?

Untuk membuat pembelian Set Senggugut Shaklee, anda boleh terus hubungi saya menerusi cara di bawah. Saya akan consult anda cara makan yang betul supaya duit yang anda labur untuk membeli produk nie berbalai.

Nama: Siti Norsuhana
Whatsapp: 01112334814
ID No: 1270062

Comments

Popular posts from this blog

Kebaikan dan Manfaat DTX Complex Shaklee Untuk Masalah Hati

Sakit Belakang Hilang Dengan Ostematrix

6 Makanan Yang Paling Berkesan Untuk Menurunkan Gula Dalam Darah